Čistá egyptská henna Five Fives

24. 7. 2013

Barvíte hennou? Nebo jste ještě nezačaly, ale přemýšlíte o tom? Tak dneska si představíme jeden výborný přírodní produkt... a jako bonus si dáme pár tipů pro barvení.


Henna je bylina (lawsonia inermis), která se pěstuje v teplých subtropických oblastech severní Afriky a Asie. V jejích listech se vytváří červenohnědé barvivo, které se dobře váže s proteiny. Proto se henna používá zejména na barvení vlasů, nehtů, kůže, hedvábí a vlny. Šťáva z květů se používá jako přísada do kosmetických přípravků. Henna se také využívá pro své mnohé léčebné vlastnosti. Regeneruje a zpevňuje vlasy, pomáhá při problémech s lupy a je velice vhodná i při alergiích kůže, mykózách či ekzémech. Je přirozeně antibakteriální a antiseptická. Bylina se zpracovává tak, že se suší a drtí na prášek. Takto získaná henna je zcela přírodní, chemicky neupravený prostředek.

Asi bychom si mohly vysvětlit, jaké plynou výhody z používání henny namísto klasické chemické barvy. A že je jich mnoho :

  • henna výrazně zpevňuje vlasy
  • obsahuje přírodní UV filtr, chrání vlasy a pokožku, což je hlavně v létě podstatným přínosem
  • zabraňuje třepení, lámání a vypadávání vlasů
  • napomáhá odstraňovat lupy
  • zamezuje nadměrnému mastění pokožky
  • dodává vlasům lesk

Nevýhody jsou přesně tři - první spočívá v tom, že vám henna rozhodně nezesvětlí vlasy, jen dodá teplý červený nádech. Jestliže máte vlasy tmavé, nikdy tedy nedocílíte zářivé cihlové barvy. Druhá nevýhoda je, že výsledný odstín bude opravdu teplý. Pokud tedy patříte mezi studené nebo tlumené typy, budou vlasy vypadat, jako pěst na oko. A na závěr, třetí a poslední nevýhoda - henna špatně chytá na chemicky barvené vlasy.



V době, kdy jsem vlasy barvila hennou, jsem si oblíbila právě čistou hennu značky Five Fives, která je bez jakýchkoli přidaných látek. Složení je tedy jasné a skýtá pouze jednu položku: lawsonia inermis.
Barvu jsem si tudíž zvolila hlavně z důvodu složení - jen čistá henna, žádná další příměs.

Henna této značky je opravdu jemně namletá a perfektně chytá. Je to také jeden z nejlevnějších produktů, který u nás lze sehnat. Obsah 200g seženete za 160 Kč například zde. Vlasy mám lehce pod ramena a na jedno barvení jsem spotřebovala třetinu balíčku, tzn necelých 70 g, což vychází na lidových 54 korun za barvení naprosto přírodním produktem.

Udává se, že hennu máte nechat na vlasech maximálně 6 hodin, já ji nechávala klidně přes noc i 8 hodin a vlasy mi nevypadaly, spíš právě naopak, byla krásně lesklé, silné a pružné. Barvení jsem opakovala jednou měsíčně.








A na závěr si dáme pár rad, jak postupovat při barvení. Samozřejmostí jsou rukavice. Dále bude nutně potřeba igelitový fáč na vlasy a pár pruhů látky, případně starý ručník, jelikož by henna měla být, z důvodu co nejlepší účinnosti, držena v teple.

První a základní pravidlo úspěšného barvení zní - teplota vody při zalití nesmí klesnout pod 60°C. Henna by neuvolnila účinné látky a vlasy by mohly získat zelený nádech !!!
  1. Vlasy nejprve umyjte, nanášet budete na čisté vlhké vlasy. Ano, čisté je klíčové slovo. Na mastné nebo jinak znečištěné vlasy henna pořádně nepřilne.
  2. Před aplikací můžete nanést na kůži v okolí vlasů mastný krém, částečně se tak předejde nechtěnému obarvení. Barvu pak prostě a jednoduše setřete.
  3. Odeberete požadované množství henny do "míchací" mističky a zaléváte postupně horkým čajem, až k dosažení požadované kašovité konzistence - tzn. musí se dát nanést a zapracovat do vlasů, ale nesmí stékat. Použití čaje není nutné (postačila by obyčejná horká voda), ze zkušenosti ale vím, že takto namíchaná henna pak lépe barví. Míchala jsem buď s odvarem ze súdánského ibišku (karkade) nebo se silně louhovaným černým čajem.
  4. Začnete nanášet. Při prvním barvení jsem začínala od konečku, a to z jednoho jediného a prostého důvodu - konečky mají horší kvalitu než kořínky, henna se na ně tudíž hůře chytá (což je ale v případě, že hennu necháte na hlavě 8 hodin asi vcelku jedno).
  5. Po nanesení je potřeba barvu rychle zaizolovat aby se udrželo alespoň nějaké zbývající teplo. Přichází tedy na řadu igelit. Pořádně zafačovat a navrch omotat látkou nebo ručníkem. Nebo prostě tím, co je po ruce.
  6. Následuje finální čištění obarvené kůže. Pokud jste nevynechaly krok číslo 2, bude čištění o něco snažší, ale stále není vyhráno. Henna je docela držák, opravdu si ji nechcete nechat na kůži přes noc - skvrn byste se pak zbavovaly ještě týden.
  7. Pokud budete praktikovat barvení na noc, jako já, dejte pozor na obarvené polštáře - doporučuji přes polštář pro jistotu ještě přehodit něco postradatelného.
Dobu, po kterou budete mít hennu na vlasech můžete samozřejmě uzpůsobit podle svého. Minimální čas by měla být však alespoň půlhodina, a to pouze v případě použití směsi s opravdu vysokou teplotou - jinak se barva na vlasy dostatečně nepřichytí.



7 komentářů:

Děkuji za všechny komentáře! Není pro autora lepší odměny, než vidět odezvu čtenářů.
Pozn.: Komentáře obsahující pozvánku do soutěže budou mazány. Je to jediné pravidlo, tak ho prosím respektujte.

  1. Zajímavé. Hodně dívek, které měly krásnou až podivně přirozenou barvu, mi prozradilo, že používá hennu. Až mi začnou vlasy šedivět, také do ní půjdu:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U henny je dost důležitá barevná typologie. Naprosto neuvěřitelně kýčovitě bude vypadat zejména teplá červená henna na studených typech. Chce si to tudíž zjistit svůj barevný typ a podle toho se rozhodnout :-)
      Slušné stránky zabýající se barevnou typologií jsou třeba tyhle:
      http://www.supervizaz.net/blog.php
      nebo tyhle:
      http://krasavnutri.blogspot.cz/

      Vymazat
    2. Oba znám a krása vnurtni je můj nejoblíbenější blog:-)

      Vymazat
  2. Skvělý článek, mám jen pár rýpů, protože se hennou taky barvím a než jsem začala jsem si posháněla tolik informací, že bych o tom mohla napsat diplomku. Nevím, kdo uvádí, že po 6 hodinách vypadají vlasy, Henna se může nechat na hlavě libovolně dlouhou dobu, jen po takových 8 hodinách už je to zbytečné. Taky vlasy po henně (lawsonii) nikdy nezezelenají, to můžou udělat leda s cassií, které se taky říká henna, ale nebarví do zrzava, jen při velmi světlých vlasech lehce do žluta. Kvalitní hennu lze zalít i studenou vodou a nezezelená, ale samozřejmě v teple uvolní více barviva. A ještě, pokud má někdo konečky suché jako já, rozhodně bych od nich nezačínala, protože henna dost silně vysušuje. Ale to jsou všechno drobnosti. Jinak sláva henně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S tím zelenáním netuším, taky bych řekla, že je to takovej bubák. Ale dokud se mi to nestane, tak to nemůžu potvrdit nebo nevyvrátit. Ohledně toho zelenání jsem taky někde četla, že k němu může dojít v případě barvení šedivých vlasů černým odstínem (??! nevím co je na tom pravdy). Nicméně děkuji za další přínosné informace :-)

      Vymazat
  3. Jen dodám: henna chytá i na chemicky barvené vlasy, a to velmi dobře. Hennu Five Fives používám už spoustu let a nedám na ni dopustit. Začala jsem na vlasy, které jsem před tím měla obarvené červeným Schwarzkopfem a chytilo to i přes něj. Nádherně, jako melír, to chytá na začínající bílé vlasy. Dělám si hennu v konzistenci řidšího bahýnka, vždycky do mísy namočím celou hlavu, a to zaručí, že barva prosákne úplně všude. Nemyslím, že je tak důležité, odkud se začíná - barva musí působit několik hodin, proto je deset minut sem-tam, než se dostanu od konečků ke kořínkům či naopak, vcelku jedno. Z vlastní zkušenosti - na poškozené vlasy (odbarvené, po trvalé či vyšisované od slunka) mi chytá henna naopak lépe než na zdravější kořínky. Se zelenáním jsem nikdy problémy neměla - pravda,zalévám hennu přímo z konvice. Máňa.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju za komentář. Se zelenáním nemám zkušenosti, ale raději jsem to tam napsala, aby mně někdo neukamenoval, kdyby se mu to stalo :-) Na chemicky barvené vlasy mi henna opravdu moc nechytala, na zdravější vlasy mi chytla lépe a pomaleji se vymývala. Z toho, co jsem ale okoukala, se henna chová na různých vlasech různě. Hennu už ale asi dva roky nepoužívám, takže mám vzpomínky na ni už trochu mlhavé.

      Vymazat