Tak je TO hypoalergenní nebo ne?

20. 7. 2013

Aneb můj zoufalý výkřik alergika. Tuhle otázku si poslední dobou pokládám docela často. Dnešní článek bych tedy ráda věnovala trošce negativního zamyšlení nad "hypoalergenic" a "sensitive" kosmetikou. Poslední dobou mi totiž přijde, že si tahle označení může na obal kosmetiky plácnout kdejaký blbec. A opravdu mě pak může urvat, když si koupím něco s tímto označením, a vypadám po následném použití, jako kdybych zahučela do kopřiv. Já vím, že to složení mám číst. A taky vím, že  když tam vidím něco podezřelého tak to nemám kupovat.. jenže pochopte, když ono je to přece hypoalergenní, neměla by to být záruka? Asi za to začnu lobovat :-)

Primární problém spočívá v tom, že vlastně ani nevím, co mi hypoalergenní kosmetika garantuje. Co od ní mám čekat? Kdo to vymyslel a jaká to má sakra pravidla? Zeptala jsem se tedy vyhledávače. A ten na mě vyplivl následující moudro:

Hypoalergenní kosmetické produkty jsou takové, kde výrobci udávají, že způsobují méně alergických reakcí, než jiné produkty. Pro ženy s citlivou pokožkou, a dokonce i pro ty s “normální” pokožkou budou tyto produkty šetrnější. Ale nejsou zde žádné normy pro používání termínu hypoalergenní. Termín může znamenat cokoliv společnost chce, aby znamenal. Kosmetičtí tvůrci tedy nemusí prokazovat svá tvrzení. 

Aha. A mám jasno. Takže výše zmíněný názor, že si nápis na etiketu může plácnout kdejaký blbec, se potvrdil... A že to tam plácaj  rádi a často. Zkusme si, jen tak ze srandy, aplikovat podobnou situaci třeba na potravinové alergie. Nikdo vám nebude garantovat, že je potravina zcela bez arašídů. Jen jich tam prostě bude méně než běžně. To by bylo mrtvých...

Třeba taková Mixa. S tou se teď roztrhl pytel. Hypoalergenní nápisy z ní jen svítí. Z francouzské lékárny přímo k nám! Tak to ty Francouze tedy upřimně lituji, jestli je tohle jejich lékárenský standart. Rozhodně totiž není vhodná pro všechny alergiky. Nechci být cynik, ale čemukoli, co obsahuje syntetickou parfemaci, by se mělo zakázat honosit se označením hypoalergenní. Testy na zjištění kožní alergie obsahují, jako jeden ze základních alergenů, právě parfémovou směs (v kosmetice pod názvem fragnance, parfum). Pokud se tato alergie projeví (jako u mě), nemůže být řeč o tom, že budete používat produkty, které parfémy obsahují, byť by na tom byl hypoalergenní nápis neonový a blikal. Je sice fajn, že na obal napíší bez alkoholu a parabenů, na ty je ovšem alergická reakce méně běžná, než na zmíněnou parfémovou směs. Navíc ji podezřívám, že mi, potvora jedna, s asistencí silikonů vyloudila pár "běďarů". A proč jsou tom červeným krému proboha ty barviva?! CI 19140 (žluť) a CI 42090 (modř) - asi aby byl krém opravdu zelený, jak producent tvrdí. Asi proto, že zelená neutralizuje červenou (což je údajně hlavním cílem tohoto výrobku).


Abych ale Mixe úplně nekřivdila, není tak děsivá, jak se může po přečtení předchozích řádků zdát - pár produktů jsem se zatajeným dechem vyzkoušela a vcelku s úspěchem přežila (celkové hodnocení chystám do některého z budoucích článků). Opravdu je tedy více méně šetrná i k pleti zatížené alergiemi. U mě však nepřipadá v úvahu dlouhodobé užití (hlavně v oblasti obličeje). Pleť pak začnu mít podrážděnou, citlivější, vysušenou a se sklony k začervenání.
Pokud míváte obdobné pocity, při užívání některé kosmetiky, doporučuji výše zmíněné testy u kožního lékaře, kde vás otestují na nejběžnější alergeny užívané především v kosmetice - jelikož ty si dobrovolně na kůži dlouhodobě nanášíme.



Dále tu máme sensitive kosmetiku - kosmetiku pro citlivou pleť. Zkušenosti s těmito typy produktů by mi vystačily na další článek. Dneska budu ale troškařit a představím jen dva produkty, které mi uvízly v paměti nejintenzivněji. Jako první bych zmínila krém od Dermacolu. Abych byla přesnější, byl to ten s velkým nápisem SENSITIVE. Jenže sensitive nebyl. Zato můj obličej sensitive rozhodně byl. Druhou zmínku bych ráda věnovala sprchovému gelu značky Balea, vyvinut údajně švýcarskými odborníky. Tentokráte dokonce s výmluvným nápisem ULTRA SENSITIVE. Bylo to spíš ultra peklo, jak už jsem psala v dřívějším článku. A tady máme onu zákeřnou dvojici v celé své kráse.







Tímhle bych tedy své rozhořčení pro dnes ukončila. Vím, že lidé bez kožních alergií tohle neznají (jak já vám závidím), takže jim článek může připadat přitažený za vlasy. Ale my chudáci, kteří víme o čem je řeč, prostě musíme dál přehlížet obří nápisy na obalech, které by měly v dokonalém světě něco garantovat, a číst pořád dokola sáhodlouhá složení a pátrat po potenciálním "škodíkovi" :-)






2 komentáře:

Děkuji za všechny komentáře! Není pro autora lepší odměny, než vidět odezvu čtenářů.
Pozn.: Komentáře obsahující pozvánku do soutěže budou mazány. Je to jediné pravidlo, tak ho prosím respektujte.

  1. Rozumím. Sice nemám citlivou pleť a ona zvládne lecos, ale díky své VŠ vím, že na obaly se opravdu někdy píšou věci, které vypadají doví jak a ono to legidslativně vůbec neodpovídá. Nejlepší je podle mě kupovat si přípravky určené pro děti, které už musí podléhat nějakým pravidlů. A s tím sensitive, na vložky se taky píše sensitive a nemá to s nějakou citlivostí pokožky nic spoelčného:D Takže asi tak.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, chce to opravdu procházet složení a nekoukat na titulní nápisy.. Pro mě je takovou malou útěchou, když tam vidím alespoň nějaký BIO certifikát..

      Vymazat