Slasti a strasti epilace

16. 2. 2014


Dnes jsem sepsala článek tak trochu na přání. Týkat se bude, jak už je z nadpisu jasné, právě epilace a mých letitých zkušeností s touto procedurou. Rozdíl mezi epilací a depilací asi většině z vás jasný, ale jen tak pro jistotu: epilace = odstranění chloupku i s cibulkou (takže vytržení), depilace = odstranění chloupku bez poškození cibulky, zpravidla na úrovni kůže (takže uříznutí).
Já jsem si samozřejmě postupem času prošla přes obě fáze a ráda bych dnes zhodnotila všechny předchozí zkušenosti s různými "odchlupovacími" technikami, jejich plusy a mínusy, až do doby, než jsem narazila na mnou preferovanou a nejúčinější metodu - odstraňování tzv. strojově :-)

Jako asi každá z nás jsem začínala na holení "žiletkou", neboli "holítkem". Mezi plusy můžeme zařadit samozřejmě nevysoké finanční nároky a taky nevysoké časové nároky. V neposlední řadě velká většina z nás ocení, že se jedná o techniku bezbolestnou. Finanční stránka může být proměnlivá, v závislosti na zvolené cenové kategorii nástroje a také, zda užíváte různé holící gely, pěny a podobné udělátory (můžete se dostat z pár desetikorun na několik set). Nevýhody ale (u mě) převažují - především to není metoda ani zdaleka trvalá. Ráno se oholíte do hladka, večer už máte na nohách opět kaktus. Useknuté chloupky jsou navíc dost pichlavé a tvrdé, jelikož nemají konce zbroušené a ztenčené, ale opravdu useknuté do špičky. Další nevýhoda, pro mě také dost podstatná, spočívá v neustálém ořezáván svrchní části kůže ostrými čepelemi. Kůže pak může být, při častém holení, podrážděná a vysušená, a to především v oblasti podpaží.

Moje další zkušenost byla také čistě depilační a jednalo se o odstranění chloupků pomocí depilačního krému. V té době (už je to nějakých těch 10 let) to byla technika celkem oblíbená. V podstatě šlo o na nesení depilačního krému špachtlí, nechalo se pár minut působit a škrabkou se pak krém seškrábal i s viditelnou částí chloupků. Dnes už ale výhody žádné nenalézám. Opět se nejednalo o moc trvalou techniku. Účinnost byla o trochu lepší, než u klasického holení, a to nejen z hlediska výdrže, ale také chloupky po tom, co dorostly, neměly tak tvrdé konce. Tím, že krém rozpustil chloupek těsně u úrovně kůže se kůže dost často nad chloupkem stihla "uzavřít", tudíž měly chloupky tendence zarůstat. V té době také depilační krémy neuvěřitelně páchly. No a asi nemusím zmiňovat, co to asi muselo být za chemickou "mňamku", aby to chloupky vůbec rozpustilo, že ano...

Někdy kolem osmnáctého roku života jsem se rozhodla sesbírat všechnu svoji odvahu a pořídila jsem si voskové epilační pásky. Výhodou bylo, že chloupkům trvalo bezmála dva týdny, abych je opět začala registrovat. Hlavní nevýhodou může být pro někoho bolestivost této techniky, pro druhého zase finanční náročnost. Ony ty pásky zrovna extra levné nejsou a na jednu nohu jsem spotřebovala třeba 6 pásků. No a v neposlední řadě mě taky doháněl k šílenství lepivý vosky, který měl tendence na nohách v menší míře ulpívat, takže jste pak ještě čistily nohy od "lepidla".

Nadšená z dlouhodobější účinnosti epilace jsem začala přemýšlet o pořízení epilátoru. Po delším vybírání jsem sáhla po značce Rowenta. Zaujala mě hlavně, v té době revoluční technologie air pulse, díky které z depilátoru foukal studený vzduch a kůži ochlazoval, tzn. v menší míře kůži znecitlivoval. Pořídila jsem asi za dvanáct stovek a slouží mi už pět let bez sebemenšího defektu.


Součástí výbavy je taštička, samotný strojek, epilační hlavice a pak hlavice pro peelingové válečky (ty by měly kromě peelingu také pomáhat zarostlým chloupkům vylézt nad kůži). Peelingové válečky jsem ale zatím nepoužila, přijdou mi zbytečné. Nástavce s otvory, které vidíte na obrázku slouží k redukci počtu pinzet na depilační hlavici - nasadíte je na hlavici a najednou je trhací plocha poloviční či třetinová. To se hodí při prvních depilacích, aby jste se bolestí nezbláznili a také pro přesnější trhaní, pokud chcete docílit nějakého tvaru. Dále je v sadě štěteček pro čištění strojku a hlavice a zdroj.

Samotnou epilaci provádím výhradně ve vaně, protože vytržených chloupků je opravdu dost (i když se to nemusí zdát) a fakt je nepotřebuju mít spadané všude na zemi. Chloupky pak jednoduše jen pomocí sprchy z vany opláchnu.

Pozn.: Měla jsem spolubydlící, která se epilovala strojkem výhradně u sebe v pokoji nad kobercem nebo v posteli a když vidím, kolik chloupků z vás epilátor vytáhne, tak se mi z ní dělá lehce nevolno. Následný úklid samozřejmě neřešila...

Teď už se dostaneme k výhodám a nevýhodám této techniky. Výhody jsou jasné - trvanlivost. Pro absolutně dokonalé odstranění chloupků stačí opakovat jednou za týden. Po týdnu se objeví sem tam nějaký ten dorůstající chloupek a mohou se najít i takoví perfekcionisti, kterým by to mohlo vadit. Obecně chloupky nedorůstají po epilaci strojkem všechny najednou. Rozdělila bych jejich růst zhruba na třetiny. Myšleno - po týdnu začne rašit třetina chloupků, vytrháte, po dalším týdnu vyraší další třetina, vytrháte, po týdnu další. Nikdy vám tedy nevyrostou všechny najednou. Dorůstající ochlupení je tedy dost řídké a než se dostanete do původního plně chlupatého stavu, s délkou chloupků kolem půl centimetru, bude trvat dobrý měsíc a půl.

Další výhodou je, že dorůstající chloupky jsou opravdu slaboučké, velmi jemné a tenké a na dotek nejsou zpočátku téměř cítit. V té době bych je také doporučila opět odstranit, jelikož je pak epilace prakticky bezbolestná.

V neposlední řadě vidím výhodu i ve finanční návratnosti. Sice investujete tisícovku, ale ta se vám za pár let rozhodně vrátí. Jak jsem zmiňovala, mám strojek už pět let a zatím bezchybně slouží.

Co do nevýhod, v první řadě vás samozřejmě napadne, že to musí bolet "jako prase". Odpověď je ano i ne. Nebudu vám lhát, první epilace je peklo. Mnohdy i slza ukápne. Řešení je, aby jste si to rozdělili do více částí a netrápily se, dokud nebude dokonáno. Klidně to blbý lejtko vemte třeba na čtyři pokračování a nemučte se. Druhá epilace taky není úplně zábava, ale už to bude podstatně lepší. Pokud budete pak v epilaci pokračovat, doporučuji provádět pravidelně alespoň jednou za dva týdny - chloupky jsou ještě prckové a trhání skoro necítíte. V případě, že necháte chloupky dlouho růst, stihnou zesílit a trhání bude opět bolestivé.

Pokud se bojíte bolestivého zarůstaní, tak nemusíte. Sem tam nějakému chloupku trvá delší dobu se kůži procpat, ale díky tomu, že jsou slaboučké, tak kůži nedráždí a nakonec se jim to povede.

Po trhání může být epilovaná oblast lehce zarudlá, což se ale ztratí zpravidla během pár hodin. Připravte se na to, že po první epilaci nebudou nožky úplně super hladké. Zůstane vám pár původních "pidichloupků", které epilátor nepobere, ale zbavíte se jich při další epilaci. Po druhé epilaci už budete mít lýtka sametově hladká. Chloupky bere epilátor nad délku 1mm. Nově vyrostlé chloupky jsou ale tak slaboučké, že dokud nedosáhnou větší délky, ani je nezaregistrujete.

Co se týká epilace dalších částí těla - podpaží, intimní partie, tam je to ještě o něco bolestivější, než na nohách, ale také se to dá vydržet. Čím častěji trháte, tím méně bolestná epilace je. Prostě - málo chloupků a málo silné chloupky = malá bolest. Nicméně to za tu námahu stojí, není totiž nad super hladké podpaží po celé léto :-)

Následuje fotodokumentace toho, co se může stát, pokud chloupky moc zesílí. Naposledy jsem chloupky na nohách trhala si před Vánocemi a znovu až asi před týdnem. To znamená měsíc a půl prodleva. V případě, že jsou chloupky moc silné, může se při jejich vytrhnutí zanítit vlasové lůžko a udělají se vám takovéhle zanícené  "komáří štípance":


Tady jsem měla "extra štěstí", udělaly se mi tři hned u sebe :-) Ze slušnosti k vám jsem fotky nedala v plné velikosti, protože to není úplně hezká podívaná. Čeho si ale můžete povšimnout - po epilaci vám na noze opravdu nezůstane ani chloupek.


Pupínky jsou zpravidla dost bolestivé a budete mít tendenci je mačkat. Zmáčknutí pomůže zmírnit bolestivost na dotek, ale pěkně otečou. Zahojí se zpravidla do týdne. Po první depilaci jsem jich napočítala na obou nohách asi patnáct. Samozřejmě celé tohle zanícení je dost individuální a závisí na síle chloupků. Já mám chloupky na nohách od přírody dost silné a tmavé.

Pokud se vyhnete velké prodlevě mezi jednotlivými epilacemi, zanícení se nemusíte bát! To jen mě nohy připomněly, že to že je zima neznamená, že budu epilaci flákat :-)



8 komentářů:

Děkuji za všechny komentáře! Není pro autora lepší odměny, než vidět odezvu čtenářů.
Pozn.: Komentáře obsahující pozvánku do soutěže budou mazány. Je to jediné pravidlo, tak ho prosím respektujte.

  1. Já od Vánoc taky epiluji ,ale zatím jsem se dostala jen k lýtkám. Na jiné části zatím nemám sílu:D ale už teď jsem hrozně spokojená, protože nohy vydrží hladké hrozně dlouho:) Ze začátku jsem u toho opravdu moc trpěla, ale teď už to ani nevnímám :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já bych už taky neměnila :-)
      Já se epiluju všude hlavně kvůli pohodlnosti. Nutně potřebuju mít všechno dokonalé, ale zároveň jsem hrozně líná. Až tak líná, že lenost vítězí nad strachem z bolesti :-D Po dlouhodobějším epilovaní se ale bolest zredukuje a není to o nic horší než epilace nohou. Napoprvý to je ale bolest, že začneš hledat klacek na zakousnutí :-D Hlavně další ochlupení zabírá mnohem menší plochu, takže to máš rychle za sebou.

      Vymazat
  2. Taky přemýšlím o pořízení strojku, ale bojím se, jestli ho plně využiju. Mám celkem citlivou kůži, takže představa, že se s tím holím jinde než na nohách.. Nevím, jestli bych pak nebyla šíleně moc podrážděná..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem ekzematik, takže plně rozumím pojmu "citlivá kůže". A můj názor je, že holení dráždí kůži nesrovnatelně více, než trhání.

      Vymazat
  3. Tak já zrovna před chvílí s epilací skončila :) Mám obdobnou Rowentu už asi 5 let a předtím jsem 13 let měla Philips. Epiluju si nohy už skoro 20 let (ano, už nejsem nejmladší ;) ) a v podstatě už skoro nemám co vytrhávat. Chloupky na lýtkách téměř nerostou a na stehnech minimálně. V oblasti bikin mi ale chloupky po vytrhání strašně zarůstají, tam je to problém a k epilaci podpaží jsem se ještě neodhodlala - nemá to tam nějaké zdraví škodlivé účinky? Je tam přeci jen hodně potních žláz.... Po depilaci používám olej Depilol (od fy Karel Hadek) - je desinfekční, sklidňuje a velmi se mi osvědčil.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já osobně mám chloupky v podpaží asi jako třináctiletá holčička, takže pro mě to žádná hrůza není. Napoprvé jsem ale měla podpaží malé krvavé ranky. Od druhé depilace už je to ale v pohodě a prakticky to nebolí. Pokud je ale v podpaží ochlupení hodně silné, tak nevím, nevím...
      Na ten olejíček bych se mrkla. Teď v zimě je to asi jen zbytečný luxus (přece jen v zimě pod kalhotama se toho dá schovat většina), ale na léto by se mohl hodit :-)

      Vymazat
  4. Obdivuji, že máš stojek po 3 letech tak krásně bílý. Já mám Braun Silkepil a mám ho už asi 18 let :)))) akorát je celý zažloutlý, ale pořád krásný a funkční, taky stál snad 2300,- a to byly nějaký prachy :)))
    No, ale většinu času mi leží v krabici, protože mě to s ním fakt bolí :( A neumím si vůbec, ale vůbec představit, že bych ho měla použít na podpaží nebo třísla :O (to jde? mám pocit, že kůže v podpaží by se mi natáhla o 2 cm a chloupek by stejně nepustil :D )
    Na lýtka to jde, ale když mám čas, vezmu si celé lýtko pinzetou a je to bez bolesti a na dlouho a dokonalé.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kdyby tři roky, teď už ho mám asi 6 :-)
      Ta epilace tolik nebolí, když se provádí pravidelně zhruba co dva týdny. Chloupků je málo a jsou slabé. Jak je ale nechám z lenosti dorůst, třeba měsíc, tak už to pak docela bolí. Co se týče podpaží a třísel, tak nejvíc logicky bolela první epilace. Časem se to ale zlepší a při pravidelném trhání je zase chloupků málo a jsou slabé a tolik to nebolí. Já mám ale v podpaží chloupků fakt minimum, takže nemůžu soudit, jaké by bylo epilovat strandardně zarostlé podpaží :-D Jen to chce tu kůži fakt dost propnout, aby se moc nenatahovala s strojek kůži nepoštípal.

      Vymazat