Barevná typologie, aneb které barvy nám sluší II

6. 4. 2015

K tvorbě dnešního článku mě vedla myšlenka, kterou se snažím vysvětlit každému, kdo se mi ozve kvůli určení barevné typologie. Ještě než tuto myšlenku ale rozvedu, ráda bych podotkla, že kdo o barevné typologii, 16 typech a barevných vlastnostech (teplota, kontrast, tmavost) nikdy neslyšel a nebo opravdu jen letmo zaslechnul, měl by si nejdříve projít PRVNÍ ČLÁNEK, který jsem této problematice věnovala.

Kdo zná a ví, může pokračovat ve čtení. Nejprve vysvětlím problém, se kterým se nejčastěji setkávám - nutnost zaškatulkování se do jednoho z typů. Bohužel i když se počet šestnácti typů zdá dost, není tomu tak. Kombinace barevných vlastností je u každého unikátní, aneb každý jsme originálem. Rozdělujeme teplotu na chladnou a teplou, ale proč by někdo nemohl být neutrální? Proč by prostě teplota nemohla být střední? Když určím, že dotyčný/á patří k tlumenému letnímu typu, neznamená to nutně, že tmavost musí být světlá nebo tmavá. Tmavost, jako kterákoli jiná barevná vlastnost se pohybuje od nízké po vysokou. Může být tedy tmavost i střední, a to i u typů, které se "tabulkově" dělí na tmavé a světlé, jako je tomu například u zmíněného tlumeného léta. 

Abych vysvětlení co nejvíce zjednodušila, rozdělíme si každou z vlastností bodově na 1 až 10. Představme si, že máme dvě osoby, jejichž barevnost byla určena jako tmavá zimní.
První osoba: tmavost - 10, kontrast - 7, teplota - 5.
Druhá osoba : tmavost - 9, kontrast - 5, teplota - 3.
I přesto, že obě osoby budou nositeli tmavé zimní barevnosti, je jasné, že první osoba bude muset tmavé barvy doplňovat vyšším kontrastem a teplotně bude neutrální. Druhá osoba bude naopak vyžadovat z  palety tmavých barev ty chladnější o středním kontrastu.

A protože nejviditelnější odchylky mezi barevnými vlastnostmi v rámci jednoho typu shledávám u typů tlumených, vybrala jsem si pro obrázkovou demonstraci právě zástupce tohoto typu. Třeba u chudáka Angeliny se snad nikdy neshodnou, zda patří k tlumenému podzimu nebo létu. Každý totiž říká něco jiného. Tak se na to koukneme sami...

... v chladnějších letních barvách působí pleť lehce mrtvolně a zašedle...


... v teplejších podzimních (především pravé foto) zase lehce zarudle...


... dle mého názoru je nejlepší zlatý teplotní střed :-)


Odpověď na otázku, zda je Angelina letní (chladný) nebo podzimní (teplý) tmavý tlumený typ, je tedy, dle mého názoru, taková, že není ani jedním. U rozdělení do 16 typů se totiž nepočítá s tím, že by mohla být tmavší tlumená barevnost i teplotně neutrální.


Pokračovat budeme sbírkou tlumené tmavé podzimní barevnosti. Všechny dámy níže patří k tomuto typu. I přesto jsou ale v jejich barevnosti jasně viditelné rozdíly...


... Keira je viditelně tmavší než Drew...


... Kate zase o poznání teplejší, než Ema.


Když si omrknete všechny čtyři holky, uvidíte, že každá opravdu působí trochu jinak a vůbec to nejsou barevná "čtyřčata". Pod tmavý tlumený podzim spadají proto, že bylo určeno, že je jejich barevnost tlumená, tmavší a teplejší. Nikdo ale přesně nedefinuje, jaká je míra zmíněných vlastností.

Nejedná se samozřejmě o výsadu pouze tlumených typů. Kdyby vaše hodnoty barevných vlastností byly například tmavost - 3, kontrast - 9, teplota - 6, je jasné, že patříte ke kontrastnímu jaru, neboli světlému typu s vysokým kontrastem a lehce vyšší teplotou. Neznamená to ale, že ostatní osoby patřící pod kontrastní jaro, budou vypadat, jakoby je přes kopírák vyprdli.

Doufám, že je již jasné, co jsem tímto článkem chtěla říci - i v rámci jednoho barevného podtypu se mohou hodnoty kontrastu, teploty a tmavosti lišit. Přiřazení k jednomu z 16 typů je tedy jen taková "berlička". Nezřídka se stává, že se dotyčná, určená například jako kontrastní jaro diví, jak je to možné, když přece vůbec nevypadá jako Cameron Diaz. Výsledek je ale ovlivněn mírou tmavosti, kontrastu a teploty a tím, jaký spolu dohromady vytvářejí celek. Dvě osoby jednoho typu nemusí a pravděpodobně ani nebudou vypadat totožně. Jedna bude mít oči zelené a druhá modrozelené. Jedné bude sedět světlá  blond, druhá bude zase lépe vypadat v tmavší blond.

No a někdy v budoucnu si povíme, o tom, že i tmavá pleť může být nositelem světlé barevnosti stejně jako světlá pleť nositelem tmavé barevnosti. A tak podobně :-)


Závěrem bych ještě chtěla oznámit, že jsem podlehla vlivu sociálních médií. Blog facebookuje. Už je tomu tak. Na stránky facebooku budu přidávat zejména kusové fotky, videa, "moudra", barevnou typologii a další věci ze života, které na blog nedávám, protože se mi sem prostě jednoduše nehodí, ale určitě vás potěší a nebo pobaví :-)

Odkaz na stránku naleznete buď zde, na pravé liště, a nebo po kliknutí na odkaz www.facebook.com/beautyandsensitivity
Za každý odběr budu ráda. 


16 komentářů:

Děkuji za všechny komentáře! Není pro autora lepší odměny, než vidět odezvu čtenářů.
Pozn.: Komentáře obsahující pozvánku do soutěže budou mazány. Je to jediné pravidlo, tak ho prosím respektujte.

  1. O barevnej typologii neviem vobec nic a ide to uplne mimo mna, ale potesili ma fotky Angeliny Jolie ;)
    Idem pozriet facebookovu stranku. Instagram mas alebo ho planujes? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem přemýšlela, zda facebook nebo instragram a rozhodla jsem se, že zatím založím jen jedno. Instagram mě prudí tím, že mě nutí stáhnout si appku, abych se mohla vůbec zaregistrovat. Díky, nechci. Navíc na facebooku můžu sdílet jak foto, tak text, tak video, což je mi pohodlnější :-)
      Mimochodem, barevná typologie je důležitá a neměla by se podceňovat (ok, jsem trochu zaujatá, přiznávám) :-)

      Vymazat
  2. Tak jsem si přečetla i první článek a jsem sama ze sebe trochu zmatená. :D Asi bych se tipla na tmavou nebo chladnou zimu, ale nevím no... mám tmavě hnědé vlasy i oči, ale světlou pleť, mám radši studené barvy, oční stíny hlavně fialové a zelené, oblečení černé/šedé, fialové, studenější červené a růžové, tmavě modré... zároveň mi ale přijde, že vyloženě studený podtón pleti nemám a nevypadá na mně blbě ani teplejší hnědé líčení.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nemusíš přemýšlet dál, jsi tmavá zima :-) Zrovna tmavá zima se většinou určuje docela snadno a u tebe to je jasné už jen z fotky oka :-) Tmavá zima potřebuje hlavně tmavé barvy. Teplota je spíše neutrální, ale může přecházet i do chladnější (což je dost individuální, jak jsem se snažila vysvětlit v článku výše). Pokud je hnědá dostatečně tmavá a není vyloženě teplá bude tmavé zimě sedět.
      Bělmo oka i kůže má u tmavé zimy často lehce nažloutlý podtón, proto mívají osoby tmavé zimy trochu problém s pochopením toho, že patří mezi "chladné" zimní typy. Tmavost pleti také nemá na typ moc velký vliv, tmavá zima může být jak bledá, tak snědá.

      Vymazat
    2. Díky díky :) Docela by mě zajímalo, jak to poznáš? To opravdu obdivuju. :) Už to máš zkrátka v oku a poměřuješ, jak moc chladné barvy komu sednou? Jen z fyzických rysů nejde poznat, jestli je někdo tmavá nebo chladná zima? U té kontrastní jsi psala výrazné oči, ale tady budou asi stejné, ne?

      Co když je někdo zima, ale má rád světlé barvy (to naštěstí není můj případ)? Neměl by je nosit vůbec, nebo by je měl zkombinovat s tmavými, pokud se jich nechce vzdát? Mám totiž pocit, že spousta žen nechce vyčnívat z davu, a tak nosí světlé věci, které jim ale nesluší... no a na některé příležitosti je světlé oblečení prakticky norma... třeba takové svatební šaty... svatbu sice neplánuju, ale už jsem několikrát přemýšlela, co bych si oblékla za šaty, když v bílé vypadám jako mrtvola... přijde mi, že jindy bledé tmavovlásky se to snaží "napravit" umělým opálením, se kterým má bílá kontrastovat, ale to pak často podle mě vypadá ještě hůř...

      Vymazat
    3. No tmavou zimu fakt není těžké poznat. A pak se docela dobře určují i světlé a teplé typy. Nejhůře se mi určují asi tlumené typy, kontrastní typy a chladné léto, které se dá dost snadno zaměnit s tlumeným létem. Ono to není o chladných barvách ale o celkovém působení. Pokud máš hodně tmavé oči, budeš s největší pravděpodobností buď tmavý typ a nebo tmavý tlumený typ. U tmavé zimy je ale viditelný vyšší kontrast, u tlumeného typu zase taková jakoby sytost, které by kontrast škodil. Chladná zima mívá světlejší oči a pleť působí podstatně chladněji, než u tmavé zimy. Kontrastní zima je podobná chladné, ale je neutrálnější a oči jsou většinou sytě modré, šedomodré nebo tyrkysové a oproti pleti více kontrastují. Je to prostě o celkovém působení barev. Těžko se to vysvětluje :-) Kontrastní zima je třeba youtuberka Ruby Golani

      Když má tmavá zima ráda světlé barvy, měla by je kombinovat s tmavými a nebo vybírat takové, které mají potřebný kontrast a teplotu aby se v kombinaci s tmavými barvami netloukli. Například sněhobílá na tmavé zimě nevypadá vůbec špatně. Zabiják tmavé zimy jsou všechny světlejší tlumené barvy, například béžová nebo světle šedá. Na svatbu si může tmavá zima vybrat šaty ve zmíněné sněhobílé a bude vypadat dobře, jen je potřeba celek doupravit vhodným líčením, případně doplňky. Jenže není bílá jako bílá a třeba starobílá nebo šedobílá už budou dost nevhodné odstíny.

      Vymazat
  3. Pěkný článek. V Čr je hrozně moc tlumených typů a o to více člověk vidí, jak existuje strašně moc podtypů, o kterých se nikde nepíše. Kontrastní zima je jen jedna a každá žena (či muž) má úplně stejnou barevnou typologii a má nosit stejně barvy. Je to ovšem vzácný typ a já potkám jednoho zástupce jednou za měsíc. Zato tlumený typ - všude! Určit tlumený typ je tedy snadné, al o to těžší říct, jaké tedy barvy má která konkrétní osoba nosit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky potkávám nejčastěji tlumené typy a nebo tmavé zimy :-) U té kontrastní zimy máš asi pravdu, protože tam větší odchylka v teplotě nebo tmavosti už zavání chladnou nebo tmavou zimou s vyšším kontrastem.

      Vymazat
  4. Nikdy jsem se neuměla zařadit a měla jsem s tím problém. A když už jsem se někam zařadila, vždycky jsem si dělala takové ty testy se šátky a rtěnkou, zjistila jsem, že bych musela nosit třeba růžovou. A to já bych asi nedokázala... :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Důležité je, znát svojí barevnost. Pak můžeme nosit všechny barvy. Jde jen o to, vybrat správný odstín :-)

      Vymazat
  5. Nejlepší článek o barvách, na který jsem narazila. Mně tedy moc nepomohl, protože se v tom ztrácím, ale zní to fundovaně :--)
    Anna

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hehe, díky :-) To mě mrzí, že nepomohl... jednodušeji už to prostě asi vysvětlit neumím :-D

      Vymazat
  6. Zdravím Zdeni,
    chci Vás pochválit za opravdu kvalitní články na toto téma, asi nejlepší, co jsem doposud četla. Po přečtení Vašeho druhého článku jsem si myslela, že mi pomůže konečně určit, do jaké skupiny se řadím, leč opak je pravdou a jako naprostý laik stále víceméně tápu :D
    Má přirozená barva vlasů je taková ta typická myšina (světle až středně hnědá, či hodně tmavá blond), obočí mám ve stejné barvě, nebarvené (středně hnědé), oči mám zelenošedé, naopak spíše studené barvy, ale nedokáži říci, která z nich převládá, bělmo bílé. Pleť je ale naopak myslím si tmavší, jakoby do teplejších odstínů žluto-oranžovo-růžové :D Opaluji se tak středně dobře, poprvé po zimě jdu maličko do červena,
    pak už ale jde do hněda. V zimě bílá nejsem, ale zato pihy mám, a to docela dost. Mateřské znaménko na tváři, pár po obličeji a hodně po rukou, barvu od světle hnědé až po tmavě hnědou.
    Jinak dříve jsem nosila všechny barvy, teď se mi líbí ty nude a takové ty zemitější, jako khaki, béžová, hnědá, okrová, šedá, atd.
    Předem děkuji za odpověď a radu a přeji mnoho úspěchů ve Vaší práci. Veru

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Verčo, takhle podle slovního popisu těžko říci, můžete být některý ze světlých nebo tlumených světlých typů, ale taky třeba vůbec ne :-) Maximálně vám můžu navrhnout, abyste se mi ozvala na email a s pár fotkami a já se na ně povídám a zkusím poradit.
      Jinak jsem moc ráda, že se vám články líbí :-)

      Vymazat
  7. Dobrý den, už dlouho přemýšlím jaký jsem typ, ale vůbec mi to nejde. Mám špinavě blond vlasy(trochu i do zlata), zelené oči u zorniček světle hnědé, rty do růžova, broskvovou pleť a někdy zlatohnědé pihy. Docela dobře se opaluju, ale musím se namazat. Opálení mi vydrží i v zimě. Určitě jsem jaro. Ale tlumené světlé a nebo kontrastní? Děkuju za odpověď a úžasné články. Adéla

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den Adélo :-) Podle popisu toho moc nevymyslíme. Potřebovala bych minimálně vidět fotky a i tak to nebude jisté :-) V případě zájmu se mi ale můžete ozvat na email.

      Vymazat