Jak se poprat s ekzémem...

21. 12. 2015

Jelikož nastala zima, je u mě toto téma opět aktuální. Rozhodla jsem se tedy podělit o pár tipů, jak předcházet ekzému. A že mám tu šestadvacetiletou praxi, pár věcí už jsem odkoukala :-)


1. Mazat, mazat a ještě jednou mazat!


Je to otrava, ale je to nutnost. Ekzematici mají prostě o dost slabší ochrannou tukovou vrstvu na pokožce. Pravidelné promazávání pomáhá hojení a svým způsobem nahradí nedostatek přirozeného mazu pokožky. Předchází tedy vysoušení, praskání, nepříjemnému pnutí a hlavně! nám vrstva mazadla kůži alespoň trochu izoluje od okolních vlivů a alergenů. A nenechte se ani ošálit pocitem, že kůže namazat nepotřebuje, že vlastně tak suchá není. Pokud totiž kůži namažete až když začne být suchá, je bohužel už trochu pozdě. 

Není ale potřeba to ani přehánět. Lepší častěji a v menší míře, než naopak. Kůže potřebuje dýchat a pokud je zrovna ekzém v trochu horším stavu a dostane se mu půlcentimetrové nepropustné vrstvy vazelíny, kůže se vám dost pravděpodobně odmění svěděním. Ona prostě nemá ráda, když ji něco dusí, no...


2. Čistota - půl zdraví


Ne jednou jsem slyšela radu, že při propuknutí ekzému je lepší omezit mytí, aby se pokožka ještě více nevysušovala. Tady si dovolím nesouhlasit. Dle mého názoru (a zkušeností) omytí kůže v tomto stavu pomáhá. Je potřeba odstranit vnější alergeny, které by mohly provokovat další svědění a zánět, k čemuž se nejlépe hodí rychlá sprcha. Naopak je dobré se vyhnout plné vaně, ve které si budete lebedit dobrou půlhodinu - nic dobrého pro kůži. 

Nutno ale dbát na to, aby voda měla teplotu podobnou teplotě těla, tedy přibližně 36-37°C. Horká voda je sice příjemná, kůži prohřeje a krátkodobě uleví od svědění, po pár desítkách minut od koupele ale budete tuhle volbu proklínat, protože kůže bude tak přesušená a zarudlá, že následky nespraví ani deset vrstev mazadla. Tohle je opravdu důležitý bod a při vynechání horké vody přichází zlepšení stavu kůže už po pár dnech.

Pozor na sprchové gely a mýdla, která vysušují. Pozor na zbytečně parfemované, barvené, alkoholové produkty. Přesný seznam produktů, které používat, vám nikdo nedá. Každému prostě sedne něco jiného. Pokud je ale kůže po umytí vyloženě "vrzající", nedoporučuji používání takového produktu, protože z vás, stručně a jednoduše řečeno, smaže všechnu mastnotu. Mně osobně se nejvíce osvědčily sprchové oleje Saloos. Kombinace vlažné vody a sprchového oleje kůži dostatečně očistí ale prakticky vůbec nevysuší.




3. I přírodní složení může škodit


Přírodní složení budí dojem kvality a šetrnosti, ale je potřeba si uvědomit, že nemalá část přírodních složek patří k silným alergenům. V mém případě je to třeba heřmánek nebo podzemnicový olej. Dráždivá je ale například levandule. Jmenovat můžeme ale i avokádový nebo konopný olej. Alergie ale věc čistě individuální a člověk by měl odkoukat sám, co mu přilepší a co mu naopak přihorší. Správné mazání by mělo kůži dlouhodobě ulevit, takže pokud se objeví sebemenší podráždění, bude mazadlo pravděpodobně potřeba vyměnit.


4. Nepodceňujte návštěvu kožního lékaře


Mám živě v paměti jednu slečnu, u které propukl takový ekzém, že jsem nic podobného do té doby neviděla. Opravdu měla pokryto celé tělo příšerným zánětem (kůže byla silně zarudlá, všude šupinky a stroupky), který nevykazoval žádné známky zlepšování se, a to ani po několika měsících. Děsně ráda si na to stěžovala, ale na jakékoli návrhy typu "běž k odborníkovi", odpovídala, že ona na chemii nedá a že se to musí léčit přirozenou přírodní cestou a každé tři minuty se mazala konopnou mastí, načež se začala ještě více škrábat a rudla čím dál víc (do dnes jsem si téměř jistá, že jí ta konopná mast projevy ekzému ještě zhoršovala).

Kůže v takovém stavu je zanícená. A kůže je orgán jako každý jiný... se zánětem močového měchýře taky půjdete k doktorovi a nebudete čekat, že "se to spraví samo". Pro lidské tělo je mnohem prospěšnější krátkodobá dávka kortikoidů než potýkání se s dlouhodobým zánětem!!


5. Oblékejte savé a hladké materiály


Zapomeňte na chlupaté svetry. Každý ten chloupek ve vlněném svetru je malý nehtíček, který se vám vytrvale vrtá v kůži a dohání ji k šílenství. Kůže je pak chudinka podrážděná a dá vám to náležitě vyžrat. Vyhýbejte se drsnému polyesteru, nesavému saténu. Fajn je bavlna, viskóza. Zkrátka, oblečení by mělo být savé, prodyšné a hladké a nemělo by na sobě mít ostré lístečky, švy, stahující gumičky, které by mohly kůži mechanicky trápit.

Obdobně jako u oblečení, i u ložního prádla je třeba se vyhnout nesavým umělotinám. A žádný plyšáci v posteli. A taky žádný chlupatý polštářky. Čistá bavlna to jistí. A hlavně pravidelně povlečení převlékat, aby se nám tam nepřemnožili potvůrky roztoči, jejichž výměšky podporují svědění. A suchá kůže ulpívající v povlečení zase zvyšuje jejich počet... a čím víc roztočů, tím víc roztočích hovínek... a začarovaný kruh je na světě.


6. Nepřehánějte to s dekorativkou


Já vím, že je těžký to s dekorativkou nepřehnat, tím spíše když se udělá nějaké to ložisko v obličeji, ale je to potřeba. Mně se osvědčilo maximum produktů vyměnit za přírodní variantu a nanášet v co nejmenší vrstvě. A hlavně, pleť před líčením vyčistěte (například růžovou vodou) a hlavně hydratujte krémem. Do koše vyhoďte všechny zmatňující produkty, které pleť zbytečně vysuší. A bacha na silně parfemované produkty... což ostatně platí i pro přírodní zástupce.


7. Alergeny jsou i v potravinách


Stres, to je taková provokační klasika. Kdo z ekzematiků se při zkouškovým neškrábe jak navedenej, žejo. Málokomu ale dochází, že ke zhoršení ekzému se může i projíst. 

Často jsou na vině oříšky, čerstvé ovoce a zelenina, čokoláda. Čokoláda (respektive kakao) je nejlepší v období zhoršení úplně vynechat. U ostatních potravin si dávejte pozor na jakékoli náznaky alergické reakce, nejčastěji je to svědění rtů, jazyků, patra. Pokud dochází ke svědění už při kontaktu s potravinou (např. při loupání brambor, krájení rajčat), co asi tak udělá tělo, až se potravina dostane dovnitř? Prostě a jednoduše alergeny vyloučí v podobě malých svědivých puchýřků přes kůži.

Velká část alergenů v potravinách (ovoce/zelenina) je ale rozložitelná teplem. Například já mám alergii na syrovou mrkev. Stačí ji ale na chvíli hodit na pánev nebo do hrnce a je rázem naprosto neškodná.


8. Neposlouchejte "chytré" rady


Každý atopik (ekzematik) musí pořád dokola poslouchat něco jako: "Kamarádka kamarádky mojí kamarádky taky měla ekzém a pak přestala jíst mléčný výrobky a nejednou je zdravá!" nebo "Jsem někde četla, že to je stejně celý jenom o psychice" nebo "Prej je nejlepší mazat vepřovým sádlem"... a takhle bych mohla jmenovat ještě dalších deset minut. 

Já vím, že to dotyčné osoby myslí dobře a snaží se vám pomoci, ale ekzém je fakt nevyzpytatelná svině a u každého se projevuje jinak a provokují ho jiné podmínky a prakticky nenajdete dva případy, na které by zabírala stejná léčba a u kterých by ekzém vyprovokovaly stejné alergeny. Takže pokud na vás někdo něco takového rozbalí, odkejvejte mu to, tvařte se vděčně za jeho rady, v duchu si opakujte, že to dotyčný s vámi myslí dobře a neprodleně změňte téma. Pravděpodobnost, že by některá z rad, kterou vám udělí člověk, který o ekzému nemá nejmenší znalosti, pomohla, je asi tak jedna ku miliardě.




A rada na závěr... 
Až vám příště někdo s plácnutím po ruce řekne: "Neškrábej se!", zkuste to rozdejchat a neutrhnout mu vzteky hlavu :-)


15 komentářů:

Děkuji za všechny komentáře! Není pro autora lepší odměny, než vidět odezvu čtenářů.
Pozn.: Komentáře obsahující pozvánku do soutěže budou mazány. Je to jediné pravidlo, tak ho prosím respektujte.

  1. Mne veľmi sedia mastičky a krémy ktoré sú na zapareniny, asi práve kvôli zinku. Musím ale zaklopať že konečne prišla zima a môj ekzém je v kľude. Najhorší je v lete keď sa potím a pot mi narušuje bariéru pokožky. Iný zase majú problém a s atipickým práve v zime keď je chladno a pre môj ekzém je to zase obdobie kľudu. Presne ako píšeš u každého je ekzém veľmi individuálny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zrovna o tomhle jsem sem nedávno bavila na kožním, že jsou dva týmy ekzematiku - zimní a letní :-) Já jsem zase v létě vpohodě, po ekzému ani stopy, pleť nemám vůbec vysušenou a jak začne zima, tak to je zlo. Ty přechody ze zimy do tepla, snížená imunita, ochranná vrstva kůže se ztenčí asi na polovinu. Letní ekzematici zase prý trpí právě na to pocení v kombinaci s všudepřítomnými pyly a dalšími alergeny. O to důležitější je pak to sprchování a celkové udržení kůže v čistotě, no...

      Vymazat
  2. Uf, jsem ráda, že se s ekzémem potýkat nemusím. :( Tedy aspoň zatím. Každopádně moc pěkně zpracovaný a zajímavý článek, ráda jsem si ho přečetla i jako neekzematik.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já už si na to vlastně tak nějak zvykla... bez něj by to samozřejmě bylo lepší, ale tím, že už jsem dospělá a vím co a jak, dokážu projevy docela solidně držet na uzdě a dokud o tom nezačnu mluvit, tak většina lidí ani nemá tušení, že ekzémem trpím. Sem tam něco povyskočí, ale během tří dnů to zase nějak vykurýruju :-)

      Vymazat
  3. Pěkný článek, koukám, že jsem taky "zimní ekzematik":-) Nemáš nějaký tip čím promazávat v ruce? Celou zimu mám ekzém a jak píšeš, když mažu něčím hutnějším co alespoň nepálí (např. lipobase), tak se ekzém jakoby zapaří a začne ještě víc svědět a když namažu zas něčím lehčím, tak to nestačí a mám ruce pořád suché. Zatím se nenašla nic co by mi delší dobu vyhovovalo:-(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na ruce trpím v zimě asi nejvíce, takže chápu, o čem mluvíš :-) Nejvíce jsem si oblíbila Alverde s granátovým jablkem (dm) a Alterru s granátovým jablkem (Rossmann). Oba krémy jsou dost hydratační a neobsahují vazelínu a silikony, které by mohly kůži dusit. Super je i krém na ruce z letošní Alverde limitky (brusinka) - už mám spotřebována skoro celá dvě balení a musím si jít pro další :-) Jak jsem ale psala, každému sedí něco jiného a nedá se vyloučit, že třeba tebe bude některá ze složek dráždit.
      Důležitější než mazání je ale hlídat si, aby se kůže nevysoušela, nepraskala a nebyla podrážděná. Takže: nosit venku rukavice... a to jakože pořád. Jak klesne teplota pod deset stupňů, natáhnout rukavice. Ruce umývat vlažnou vodou, nikdy ne horkou a snažit se omezit používání mýdla na minimum (hlavně takové ty no-name na společných záchodech) a po každém opláchnutí znovu namazat. Zvyknout si používat gumové rukavice i doma při úklidu (mytí nádobí...). Já si je dost často natahuju třeba i při krájení masa a dalších potravin, u kterých jsem si všimla, že jejich šťávy podporují svědění. A když už se musím hrabat v něčem, co by mi mohlo ekzém dráždit (například zaprášené krabice apod.), jdu pak hned ruce opláchnout a znovu namazat. Ve zkratce - když se ekzém na rukách nebude provokovat přesoušením, změnami teplot a alergeny (a bude se párkrát denně promazávat), dá se udržet v únosné mezi :-)

      Vymazat
    2. Tento komentar obsahuje super rady a skoda, ze sa neobjavil priamo v clanku alebo zlatym pismom priamo v zahlavi blogu :) Mne sa vela znamych v zime stazuje, ze maju strasne suche ruky s popraskanou kozou a riesia kremy z lekarne. Ale ked sa ich opytam ako casto si kremuju ruky, ci pouzivaju rukavice a hlavne cim si ruky umyvaju, tak sa nestacim cudovat.
      Mne stacilo si minulu sobotu umyt ruky 2x v restauracii na toalete tym ich hnusnym tekutym mydlom (mam podozrenie, ze to bol skor saponat na riady ako mydlo) a chvila bez rukavic vonku a vysledkom (aj napriek nakremovaniu ruk, pretoze bez kremu na ruky v kabelke neodchadzam z domu)mi zacala praskat koza mezdi ukazovakom a prostrednikom. Nastastie som to dokazala do druheho dna vyliecit, ale bez rukavic uz ani na krok. A ked sa mi bude zase niekto stazovat, ze ake ma priserne ruky v zime, tak mu precitam tento tvoj komentar. Hawk ;)
      Skoda, ze Alverde nerobi viac limitiek kremov na ruky. Podla mna bola uplna topka krem s tonka fazulou. Setrim si ho ako poklad :)

      Vymazat
    3. No jo, tak v článku je to bráno dost obecně, komentáře jsou pak konkrétnější, dle příslušných dotazů :-) Ale je pravda, že na suché ruce trpí i lidé, kteří jinak žádné kožní problémy nemají a přitom by stačilo jen sem tam namazat ruce a venku natáhnout rukavice.
      Krémy z lékárny moc nemusím. Zaprvé, je to skoro samý silikon a vazelína, takže fakt jenom ochranná bariéra před okolními vlivy, ale prakticky nic hojivého, co by podpořilo regeneraci. Zadruhé, se tam často objevuje alkohol, který sice pomáhá od "umaštěného" pocitu, ale na druhou stranu vysušuje, což je docela kontraproduktivní. A v neposlední řadě obsahují třeba syntetickou parfemace nebo barviva, která já osobně do otevřených ranek nutně dostávat nepotřebuju.
      Tonkovou limitku jsem neměla :-( Ale tahle brusinková je super a řekla bych, že ten krém na ruce je možná i lepší, než ten granátový ze stálé nabídky. Jinak s tím šetřením alverďáckých mazadel bacha - já si takhle šetřila loňský limitovaný máslíčka a když jsem je letos otevřela, tak dost divně smrděly a měly nějakou prazvláštně ztuhlou konzistenci, tak letěly do koše :-/

      Vymazat
  4. Moc zajímavý článek :) Nic takového mě sice netrápí, ale ráda jsem se vzdělala. A musím uznat, že s ekzémem je fakt těžký život :(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lehký to není, ale trápit se tím člověk taky nesmí, protože to by pak nedělal nic jiného :-)

      Vymazat
  5. Moc děkuji za článek. Je skvělý. Já jsem ti dokonce chtěla psát, zda nechceš napsat něco na tohle téma a jako bys mi četla myšlenky :)
    Ekzém se u mě projevil cca 5 let zpět, do té doby jsem trpěla jen na suchou kůži. Bohužel jsem nikdy na mazání nebyla. Snažím se toho zlozvyku zbavit, ale já tak nesnáším ten namazaný pocit. Připadám si pak upatlaná a umaštěná a špinavá. Nechápu, jak se někdo dokáže vykoupat a pak se namazat krémem. Já bych mohla pak zpět pod sprchu. S ekzémem (mám ho hlavně na rukou, od prsů až po lokty) jsem se naučila trochu mazat alespoň ty ruce, ale stejně se pak necítím komfortně. Takže s bodem jedna bojuju, i když vím, že by mi to moc pomohlo.
    To se mi také doneslo, že mýt se spíš míň a když už, tak jen omývat vodou. Byla jsem však naučená, že mýt se je potřeba, tak se spíš snažím vychytat co vysušuje, po čem se drbu a po čem ne. S tou vodou to bylo nejlepší v létě, v horku nebyla potřeba pouštět teplou :)
    S těmi přírodními věcmi souhlasím. Já nemůžu třeba právě to konopí. Co mi sedlo je Atopikderm od Saloos, ale třeba samotné bambucké máslo nic.
    Kortikoidovou mastičku mám připravenou pro nejhorší chvíle, jinak se snažím volit jiné cesty. Ale občas se mi to tak rozjede, že jsem za ni moc a moc ráda. Většinou je to potom, co se mi ekzém zahojí, já usnu na vavřínech, začnu vynechávat mazání a šup už je tady nebo po nějaké namáhavé činnosti. Třeba teď po různých úklidech. To jsem mohla mazat, nosit rukavice, ale stejně jsem to neuhlídala.
    Teď v zimě jsou přůšvih rukavice. Jak je mám na rukou a hlavně kolem zápěstí, tak to je děs, jak pořád odírají kůži :(
    U potravin se mi zatím nic vypozorovat nepodařilo. Už jsem párkrát zkoušela něco vynechat, ale buď to bylo příliš krátce nebo to nebyla ta spráná věc.
    Ten osmý bod, ano, nejvíce rad dávají ti, co ho nemají a vůbec netuší o co jde. Takže to dělám stejně, vyslechnu, odkývu a jdu dál :)
    "Neškrábej se", je oblíbená věta mojí mamky. Ale už jsem se naučila ji vydýchat :D
    Se zájmem jsem si přečetla i komentáře. Já jsem asi spíš ten zimní typ. Léto bylo v pohodě. To bude asi i tím, že mám celkově problémy s přesušenou pokožkou a v zimě je to ještě horší.
    Se zapařováním jsem také měla problémy. Doktorka mi poradila namazat na noc a vzít si rukavice. To nebylo dobré. Právě v tomhle se mi ekzém zapařil a byl horší, takže u mě namazat a nechat volně dýchat.
    Neměla bys nějaký tip na obyčejné mýdlo na ruce? Takové to k umyvadlu? Doma máme u umyvadla mýdlo pro všechny, je za chvíli pryč, takže nějaké dražší tam dávat nechci. Zatím se držím toho střídat a nedávat jedno stejné dvakrát po sobě. Taky jsem se kdesi kdysi dočetla, že tekutá mýdla vysušují víc než ta tuhá. Nevíš o tom něco víc?
    Odjinud mám zase takovou maličkost jako si ostříhat nehty. Hlavně, když je ekzém horší. Trošiličku to pomáhá, že není tolik čím se drbat. Bohužel, když je to hodně špatné, tak jsem jak zvíře a klidně se drbu o hranu stolu nebo co je zrovna po ruce. Stydím se, ale je to bohužel silnější a ta úleva potom! Snad chápeš.
    Mám dokonce pocit, že k tvému blogu jsem se dostala právě přes ekzém. Že jsem něco hledala, doklikala jsem se až sem a když jsem zjistila, že máš také ekzém a v rozumné míře prokládáš přírodní kosmetiku tou klasickou, tak už jsem zůstala :)
    Omlouvám se, že jsem se tak rozepsala, ale téma mě zaujalo a je fajn si o tom občas s někým "popovídat", protože v okolí kupodivu nikoho s ekzémem nemám.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sakra, teď jsem odklikla "publikovat" a úplně jsem se lekla. To jsem trochu přehnala. Tedy věděla jsem, že to bude delší, ale že to bude až takový spam jsem nečekala. Pardon, opravdu :D

      Vymazat
    2. Na mazání si holt budeš muset zvyknout, jinak to nepůjde. Hlavně pokud se jedná o ekzém na rukách, které jsou vystavovány okolním vlivům nejvíce ze všech částí těla. Co se týče mytí, tak to je podle mě fakt potřeba. A nemusí to být chladnou vodou, stačí taková, aby ti nebyla zima, ale aby zase nebyla horká (což se dost snadno v téhle zimě porušuje :-)).
      Nejhorší je pro ekzematiky právě takové to období klidu, kdy, jak říkáš - usneme na vavřínech, myslíme si, že můžeme všechno a pak najednou přijde podstatné zhoršení a to by pak člověk tlouk hlavou o zeď, že se to nesnažil v tom dobrém stavu udržovat.
      K tomu úklidu - nepřehánět to. Ony ani ty rukavice moc nepomůžou, když si v nich člověk ruce zapaří. Ekzém pak mokvá, svědí. Chce to zaúkolovat rodinu a nebo si úklid rozdělit na více částí.
      Zimní rukavice to chce vybírat trochu pečlivěji a nebrat pletené. Lepší jsou kožené nebo něco takového, jako mám já. Kupovala jsem je v F&F, nikde nemají stahování a jsou z trochu hladšího a savějšího materiálu, než pletená klasika.
      Rukavice na noc jsem taky zkoušela, ale přišlo mi, že se kůže spíš zapařila a zhoršila se, než naopak.
      Na mytí rukou mám aktuálně doma antibakteriální Dettol s aloe. Nepřijde mi nijak extra vysušující, ale je pravda, že ho použiju tak jednou, maximálně dvakrát denně a pak si jdu ruce hned namazat. Ale pokud vím, tak mýdla na ruce s pumpičkou dělá i Alverde, a ty určitě taky drahá nebudou. A že by tekuté mýdlo vysušovalo více, než tuhé, to se mi fakt nezdá, spíše naopak. Možná je to třeba tím, že tekutého mýdla člověk naplácá na ruce více a lépe se roztírá.
      Ostříhání nehtů u mě moc nepomáhá, protože mi nehty končí i tak hodně vysoko a i po ostříhání vyčuhují (byť jen půl milimetru) nad prst, takže stříháním vlastně nehet jen zaostřím. Ale jak píšeš, když je potřeba se poškrábat, tak se to nějak zařídí, i kdyby to mělo být o kmen stromu.
      PS: Vůbec není třeba se omlouvat za délku komentáře, já mám takové tušení, že tenhle taky nebude nejkratší :-)

      Vymazat
  6. Vyborny napad na clanek! Ekzem mam bohuzel taky, je to svine.. Velmi mi pomaha EXCIPIAL, pokud jsi nezkusila, urcite doporucuji :) Prodavaji ho v lekarne, stoji okolo 100 a navic budes vonet jak miminko, ale pozor! obleceni z nej druhy den strasne smrdi, proto se jim mazu jen na noc ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zkoušela, ale na všechny tyhle mazání z lékárny mám alergii... excipial, lipobase, eucerin... na zdravou kůži bych je dát asi mohla, ale jak je ta kůže zanícená, tak mi to svědění ještě zhoršuje. Se mnou je to těžký, ani na kožním neví, co mi psát :-) Ale dost se mi na udržování ekzému osvědčil protopic. A promazávám většinou něcím od Alverde.

      Vymazat